Musical Talent and its Promotion in Chinese and Western Worlds

E-Book

This volume explores the field of music education for particularly talented young people. It traces musical careers and their framework conditions and provides insights into institutions and programmes that promote musical talent.
With its spread across the globe, art music of the European tradition has reached societies with different cultural histories and has evolved through its use in new cultural contexts. The promotion of talent, which endeavours to foster the next generation of musicians, also takes different forms. The ten contributions in this volume deal with current issues of musical talent development in Chinese and Western worlds from a comparative perspective. They provide insights into talent promotion, which is influenced by different cultural traditions and values, by specific historical events, and by economic and educational policy factors. At the same time, they show that an in-depth analysis can reveal similarities beyond cultural stereotypes.

  • Kurztext
  • Autor/in
  • Downloads

This volume explores the field of music education for particularly talented young people. It traces musical careers and their framework conditions and provides insights into institutions and programmes that promote musical talent.
With its spread across the globe, art music of the European tradition has reached societies with different cultural histories and has evolved through its use in new cultural contexts. The promotion of talent, which endeavours to foster the next generation of musicians, also takes different forms. The ten contributions in this volume deal with current issues of musical talent development in Chinese and Western worlds from a comparative perspective. They provide insights into talent promotion, which is influenced by different cultural traditions and values, by specific historical events, and by economic and educational policy factors. At the same time, they show that an in-depth analysis can reveal similarities beyond cultural stereotypes.


promovierte an der Universität Zürich nach einem Studium in historischer Musikwissenschaft, Musikethnologie und Ethnologie. Weitere Studien absolvierte er in Brasilien (Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Universidade de São Paulo, USP). Er war Assistent am Musikethnologischen Archiv der Universität Zürich. Seine Publikationen befassen sich mit musikpädagogischen Fragen und der Vermittlung des immateriellen Kulturerbes.


Bücher im Chronos Verlag


Aufsätze im Chronos Verlag


studierte Mathematik und Musiktheorie, lehrte am Konservatorium von Genf und war Vizedirektor an der Haute École de musique de Genève. Er wirkt als Komponist und Musikologe, jüngst vor allem in Forschungsprojekten zur interkulturellen Dimension von musikalischen Kreativprozessen und zur Kulturdiplomatie.


studierte an der Universität Freiburg (CH) Pädagogik, Pädagogische Psychologie und Religionswissenschaft und promovierte im Bereich der Einstellungsforschung und Tierethik. Sie arbeitete als Sozialpädagogin und Gymnasiallehrperson und war in der Forschungsförderung tätig. Seit 2013 forscht und lehrt sie an der Hochschule Luzern – Musik.


studierte an der Hochschule Luzern – Musik und an der Kunstuniversität Graz. 2023 promovierte sie im Fach Musikpädagogik an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien in Kooperation mit der Hochschule Luzern. Über zehn Jahre war sie als Klarinettenlehrerin an mehreren Musikschulen tätig. Sie arbeitet als freischaffende Klarinettistin, unter anderem als Mitglied des NEXUS reed quintet, und forscht und lehrt an der Hochschule Luzern – Musik.